Saturday, August 28, 2010

Menjelang perlawanan diantara Blackburn menentang Arsenal petang ini, Arsene Wenger telah menyatakan bahawa bolasepak harus dihalang daripada menjadi seperti ragbi. Beliau mengkritik taktik Blackburn yang menghalang penjaga gol, Lukasz Fabianski yang cuba menyelamatkan bola ketika Arsenal tewas di Ewood Park May lalu.

Wenger dipetik berkata dalam laporan yang disiarkan oleh BBC Sport:
I saw pictures last Sunday - you can't say any more it is football, it is rugby on the goalkeepers. The referees cannot go on and accept that anymore.

Beliau juga mengkritik taktik yang sama digunakan oleh Stoke City:
When you see how Stoke defender Ryan Shawcross kicked Tottenham goalkeeper Heurelho Gomes, how Robert Huth pushed Gomes in the goal, you cannot say that is football any more. If the referees allow that you cannot accept that because that has nothing to do with the game.

Namun, Wenger menyatakan beliau tiada masalah dari aspek fizikal permainan bolasepak dengan menambah:
Apart from that, when a team play long ball and head the ball and become physical I accept that completely and I respect that - but it has to be in respect of the rules, that is all.

Beliau juga berharap agar pengadil pada perlawanan petang ini, Chris Foy agar memberi lebih perhatian keatas penjaga gol yang dihalang dari menjalankan tugas. Beliau berkata:
I believe that in some situations the goalkeepers are not protected. You cannot have players whose main role is to stop the goalkeepers from catching the ball and not even go for the ball.

Sementara itu Sam Allardyce telah membuktikan kebengapan beliau apabila cuba membalas kritikan dengan mengatakan Arsenal pernah menjadi pasukan yang bermain dengan sangat kotor suatu masa dahulu. Beliau menuduh Wenger sebagai hipokrit kerana ketika menjadi juara berganda pada musim 2001/02, Arsenal telah mengutip 6 kad merah dan 77 kad kuning sekaligus berada ditangga terbawah kedudukan Fair Play.

Mungkin benar Arsenal pernah menjadi pasukan yang bermain dengan kasar tetapi sekurang-kurangnya pasukan ini telah berubah dengan lebih mementingkan aspek teknikal bolasepak serta mempamerkan aksi pemainan yang menghiburkan. Pada musim 2009/10 Arsenal telah menerima anugerah Fair Play kerana menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi.

Penjaga gol haruslah dilindungi dari kekasaran
Sesungguhnya Allardyce memang tak faham bahasa. Wenger tiada masalah dari aspek fizikal bolasepak, malah menyeru agar anak-anak buah beliau supaya turut menggunakan kekuatan fizikal agar tidak mudah dibuli lagi kali ini. Apa yang cuba ditekankan oleh beliau adalah taktik menghalang penjaga gol yang kelihatan seperti permainan ragbi tidak seharusnya diguna pakai dalam bolasepak.

Berbalik pada perlawanan petang ini, Denilson diberitakan telah pulih sepenuhnya dan mungkin akan berada dibangku simpanan. Aku jangkakan Robin van Persie, Theo Walcott dan Tomasz Rosicky turut disimpan terlebih dahulu. Ini kerana Blackburn sudah semestinya akan mengasak dengan keras dan menghalang pemain-pemain ini bermain dengan baik.

Selain itu, agak berbahaya jika tiga pemain tersebut diturunkan awal kerana mereka terdedah kepada bahaya kecederaan akibat permainan kasar Blackburn. Oleh itu, Chamakh, Eboue dan Abou Diaby yang lebih tegap fizikalnya bakal diturunkan terlebih dahulu. Apabila tenaga pemain-pemain Blackburn berkurangan, barulah Wenger akan memasukkan pemain yang pantas dan teknikal agar lebih berkesan.

Barisan kemungkinan petang ini

Almunia
Sagna - Koscielny - Vermaelen - Clichy
Song
Fabregas - Diaby
Eboue - Chamakh - Arshavin

Simpanan: Fabianski, Gibbs, Denilson, Nordtveit, van Persie, Walcott, Rosicky

Kehadiran semula Koscielny dari penggantungan perlawanan akan menyaksikan Alex Song kembali ke posisi asal beliau iaitu defensive midfielder. Ketua pasukan Cesc Fabregas pula akan membuat penampilan dalam kesebelasan pertama buat pertama kali musim ini. Dengan kehadiran pemain-pemain utama kali ini, Blackburn mungkin tidak akan bernasib baik seperti dulu lagi.

Tagged:

2 comments:

  1. melihat kpd kesebelasan arsenal mlm ni rasanya xde mslh utk mng cuma mgkin bkn kemenangan yg besar gaban.. Blackburn 0-2 Arsenal..

    ReplyDelete
  2. perlawan yg mendebarkan. 1-2 to arsenal.

    ReplyDelete