Saturday, January 8, 2011

Sebuah organisasi yang diiktiraf oleh FIFA, 'International Football Federation of History & Statistics’ (IFFHS) secara rasminya telah menamakan Arsene Wenger sebagai pengurus terbaik dunia untuk sedekad yang lepas. Walaupun sudah hampir enam tahun Arsenal tidak memenangi sebarang piala, Wenger dipilih kerana kejayaan beliau membimbing Arsenal secara konsisten sejak 10 tahun lepas.

Sumbangan Wenger dalam melahirkan bakat baru diiktiraf IFFHS
Arsene Wenger telah mendapat 156 mata sementara Alex Ferguson 148 mata dan Jose Mourinho ditempat ketiga dengan 135 mata. Keputusan ini dikira dengan menggabungkan keputusan 10 tahun organisasi tersebut untuk menentukan pengurus terbaik tahunan dalam anugerah manager-of-the year. Apa yang menarik, walaupun tidak pernah memenangi anugerah tersebut dalam 10 tahun lepas, Wenger terpilih untuk anugerah ini kerana kedudukan beliau dalam kelompok yang terbaik setiap tahun.

Although the Frenchman has until now never won the annual vote, he has been among the best-placed coaches every year. It is admirable how he has repeatedly moulded young players into an attacking and technically brilliant way of play.

Faktor lain yang turut dikira adalah secara jelasnya pada kejayaan Arsenal pada awal dekad lepas dengan meraih juara berganda pada 2002, FA Cup 2003, dan kejayaan menjuarai Liga Perdana Inggeris pada tahun 2004 tanpa kekalahan dengan pasukan yang kemudiannya digelar sebagai 'the invincibles'. 

IIFHS ditubuhkan pada tahun 1984 dan ditugaskan untuk mengumpul statistik dan rekod bolasepak secara global dan mengeluarkan ranking untuk individu perseorangan dan pasukan kelab. Wenger akan menerima penghormatan untuk anugerah ini di World Football Gala pada tarikh yang akan ditentukan kemudian.

IFFHS – Top 10 managers 2001-2010
1. Arsene Wenger France 156
2. Sir Alex Ferguson Scotland 148
3. Jose Mourinho Portugal 135
4. Fabio Capello Italy 120
5. Guus Hiddink Holland 112
6. Carlo Ancelotti Italy 108
7. Luiz Scolari Brazil 101
8. Marcelo Bielsa Argentina 101
9. Rafael Benitez Spain 97
10. Marcello Lippi Italy 88

Laporan: Daily Mail

Tagged:

4 comments:

  1. "one Arsene Wenger,there's only ONE Arsene Wenger,one ARSENE WENGER,there's only on Arsene Wenger"

    memang layak la..walaupun tak menang piala,tapi konsisten setiap season ke top 4.Optimis arsenal akan menang cup season ni.

    ReplyDelete
  2. ramai orang tak nampak sumbangan wenger.. yang orang nampak, arsenal dah nak masuk 6 tahun tak menang piala.

    ReplyDelete
  3. 6 tahun tak de piala....ape nk jadi ngan arsenal ni..layak ke arsene wenger tu dapat...ape yg fan2 arsenal buat dah lame arsenal tak juara ape2??.spe nk jawab??.spe yg harus dipersalahkan??..ARSENE WENGER KE???...
    misi arsene wenger belum lagi tercapai lagi dgn pemain2 muda yg ada..anda kene ingat pemain berpengalaman itu penting baru seimbang dgn pemain2 muda..
    arsene wenger kene bukak mata luas2.

    ReplyDelete