Thursday, January 27, 2011

Bintang yang dibeli dengan harga £15 juta ini mengakui fikiran beliau berkecelaru dan tidak mempunyai keyakinan diri ketika berada dipadang. Arshavin kini sudah kehilangan tempat dalam kesebelasan utama semenjak Walcott dan Nasri menggalas tugas dengan baik di bahagian sayap dan khabar angin kini bertiup kencang mengatakan beliau mungkin akan dijual pada musim panas ini.

Adakah masa lagi untuk Arshavin kembali dengan aksi seperti musim pertama di Emirates?
Arshavin mendedahkan bahawa kadangkala keraguan timbul samada beliau masih boleh kembali beraksi dengan cemerlang seperti dulu dan beliau menerima dan merasakan keputusan Arsene Wenger untuk meletakkan beliau dibaku simpanan adalah tepat dan berpatutan.

Ternyata sekali keyakinan Arshavin kini berada ditahap paling rendah apabila dipetik berkata:
Now when I get the ball, I begin to think, 'Should I try and trick an opponent? Or if I do, will I lose the ball? And what if I make a pass? Won't they think that I am trying to get rid of the ball?' I am afraid of taking the initiative. When such thoughts appear, your final decision, as a rule, turns out to be wrong. And you waste a lot of opportunities. That was happening to me in recent matches.

Kali terakhir Arshavin bermain dalam kesebelasan utama perlawanan liga adalah ketika tewas kepada Manchester United pada 13 Disember 2010. Apa yang paling ditakutkan pemain yang akan berusia 30 tahun May ini adalah beliau kehilangan larian yang pantas. Beliau juga mengakui Theo Walcott dan Samir Nasri layak untuk mendapat tempat dalam kesebelasan utama.

Ketua pasukan Russia ini menambah:
I do not have enough acceleration. From the very start of this season I felt I'm fast enough only in separate episodes. The reason? I don't know. Maybe I'm just getting old. Naturally, I'd like to be on the pitch in every game - but currently the boys who play in my position, Samir Nasri and Theo Walcott, look very good. They're really in good shape and that's why they're playing.

Bagi menangani masalah ini, Arshavin menerangkan bahawa para jurulatih banyak membantu beliau untuk kembali ke prestasi asal dan mereka mencipta latihan yang istimewa bertujuan untuk mengembalikan kelajuan beliau seperti sediakala. Menurut Arshavin lagi, beliau tidak melakukan sebarang perkara yang menggangu perhatian dari bolasepak dan menegaskan beliau akan berusaha lebih keras lagi.

Arshavin berkata:
To get back my place in the starting XI, I need to regain my best form. All I can do is work in training. There are no other recipes for building up your form. When you are absolutely all right, you do not even think what to do in one episode or another - it happens automatically.

Pada pendapat aku, Arshavin sedang melalui fasa seperti yang dilalui oleh Fernando Torres dan Wayne Rooney sekarang. Cuma bezanya Arshavin hampir melangkah ke era 30an. Mungkin beliau sudah melepasi puncak prestasi namun tidak mustahil juga untuk beliau terus cemerlang pada awal 30an seperti yang dilakukan oleh Bergkamp, Drogba, Lampard, Scholes dan Giggs. 

Ada baiknya kita bersabar dan biarkan Wenger dan jurulatih lain bantu kembalikan prestasi Arshavin. Beliau juga bersedia untuk berada dibangku simpanan selagi belum dapat kembalikan aksi yang lebih baik. Jika tiada hasil hingga hujung musim ini maka elok lah dibiarkan Arshavin pergi berikutan faktor umur yang menampakkan tidak banyak masa lagi untuk beliau kembali seperti dulu.

Laporan: The Sun

Tagged: ,

0 comment(s):

Post a Comment