Thursday, January 6, 2011

Sejak sepak mula permainan lagi Arsenal menguasai penuh permainan yang mana City hanya mampu bertahan. Tiga mata penuh seolah-olah milik Arsenal apabila beberapa percubaan berbahaya berjaya dilakukan termasuk dua kali terkena tiang hasil percubaan Cesc Fabregas dan Robin van Persie pada separuh masa pertama. Segalanya berjalan lancar dan jika ianya berterusan pasti gol akan datang jua.

Walcott banyak mengkucar-kacirkan pertahanan City tapi tiada penyudahan atau hantaran cantik
Namun begitu kita hanya mengutip satu mata gara-gara taktik anti-football/bacul Mancini yang meletakkan bas didepan gol pada separuh masa kedua. Taktik busuk ini diguna pakai oleh anak-anak buah Mancini dengan jayanya apabila mereka berjaya mengurangkan percubaan berbahaya Fabregas & Co. dan ianya sangat efektif terhadap pasukan yang suka main passing cantik-cantik dan taknak hentam rembat terus seperti Arsenal.

Menurut statistik perlawanan, City hanya membuat 5 percubaan kearah gol dan tiada lansung percubaan tepat, 13 kesalahan berbanding Arsenal hanya 6 dan posesi bola pula 62% Arsenal, 38% City. Jelas sekali keputusan seri sudah cukup memadai buat mereka. Memang bangang abis, pasukan yang belanja lebih £350 juta sejak dua tahun lepas, tak ada ambition seperti juara sebenar.

Roberto Mancini dipetik berkata:
Arsenal is a good team, they play football very well. It's the same when you play against Barcelona, you must defend very well if you don't want to lose the game. I think that if we had Silva, Balotelli, probably it might have been a different game.

Aku terima part pujian tu dan tak dinafikan sesebuah pasukan perlu bertahan dengan sebaik mungkin jika tak nak kalah. Akan tetapi alasan tu hanya sesuai untuk pasukan yang takde bajet atau pasukan bawahan macam West Ham, Wigan atau Liverpool je, bukan untuk pasukan yang berbelanja ratusan juta pound. Belanja beli pemain pun dah banyak, takkan tak cukup lagi kualiti nak kalahkan Arsenal? Alasan Silva dan Balotelli? Mana pergi Wright-Phillips, Adebayor dan Santa Cruz? Beli mahal-mahal tapi tak pakai.

Secara keseluruhan aku puas hati dengan persembahan Arsenal baik melalui individu mahupun berpasukan. Mereka sudah memperlihatkan kesungguhan untuk menang cuma digagalkan oleh taktik keji pihak lawan dan juga tidak bernasib baik. Mungkinkah rambut baru Alex Song yang ala Abel Xavier buat suwey? Tapi takleh nak kata gak sebab Song nampak solid bertahan sebagai perisai untuk barisan pertahanan. Namun aku sedikit rasa tak puas hati dengan taktik Wenger yang taknak masukkan Maroune Chamakh apabila van Persie kelihatan kurang berupaya untuk meneruskan permainan selepas minit ke-70.

Fakta dari Orbinho:
  • Arsenal pasukan kedua terbanyak menerima kad merah dengan 5 kad setakat ini dibelakang West Brom sebanyak 6 kad.
  • Dalam 7 perlawanan liga musim ini yang mana Arsenal tidak jaringkan gol pada separuh masa pertama, hanya 1 perlawanan sahaja Arsenal berjaya kutip tiga mata penuh.
  • Arsenal adalah pasukan yang paling banyak terkena tiang untuk musim ini iaitu 13 kali.
Video Highlights

Tagged: , , ,

2 comments:

  1. Kecewa bro, kita nak main n menang tapi dia pulak saja nak lengahkan permainan.

    Penjaga gol mere taklah sebaik mana seperti yang dicanangkan, cuma palang n tiang gol jadi penghalang.

    Kiata patut dapat mata penuh, tapi persembahan semalam meyakinkan kita bahawa Arsenal penuh yakin akan berjaya musim ni.

    ReplyDelete
  2. lets hope our players do not stop believing..

    ReplyDelete