Saturday, February 26, 2011

Pada sidang media yang berlansung semalam, Arsene Wenger melahirkan rasa sukacitanya apabila prospek muda ini bersedia untuk sertai Arsenal pada musim panas akan datang. Beliau juga menekankan bahawa perpindahan seperti ini memang selalu berlaku dalam bolasepak Eropah.

Jon Toral - Pemain berdarah kacukan separuh Sepanyol, separuh Inggerris
Seperti yang sudah dilaporkan sebelum ini, ibu Toral berbangsa Inggeris maka beliau juga mempunyai kerakyatan Inggerris. Ini bermakna, Toral boleh memilih untuk samada mewakili pasukan kebangsaan Sepanyol ataupun England. Walaupun sudah mewakili pasukan Sepanyol bawah 16 tahun, ianya tidak mustahil bagi Toral untuk memilih mewakili England selagi beliau tidak membuat penampilan dalam skuad senior Sepanyol. Setelah Barcelona kehilangan prospek besar mereka, kini Sepanyol pula berkemungkinan akan kehilangan prospek pemain kebangsaan mereka.

Menurut Wenger, tindakan Arsenal adalah tidak menyalahi undang-undang dan akan membatalkan hasrat untuk mendapatkan seseorang pemain itu jika ianya salah. Beliau juga turut mengakui bahawa terdapat juga beberapa pemain yang meninggalkan Arsenal dibawah undang-undang yang sama dan salah seorang daripadanya adalah Mathieu Flamini.

Wenger dipetik berkata:
You forget that this boy is English. He has an English passport, his mother is English, and hopefully he will join us in the summer.
 We have done what is legal. I love Barcelona, I love Catalonia. I have nothing against them. But when a player who is half-English and half-Spanish wants to join us, why should we turn him down if it's all legal? If we have done something illegal, I will say ‘sorry, my boy, we cannot do it'. But plenty of players leave us under exactly the same rule.

Sumber: Arsenal.com

Tagged:

0 comment(s):

Post a Comment