Wednesday, February 16, 2011

Lagenda Arsenal dan Belanda ini mendedahkan kepada majalah FourFourTwo bahawa Thierry Henry merupakan penyerang gandingan pilihan beliau. Bergkamp yang pernah berganding dengan Marco van Basten ketika bersama Ajax, Patrick Kluivert ketika dalam skuad kebangsaan, Ian Wright, Nicolas Anelka dan Thierry Henry ketika bersama Arsenal.

Gandingan paling mantap yang pernah Arsenal miliki
Dalam menghasilkan gandingan yang mantap, bagi Bergkamp ianya adalah soal bagaimana untuk sesuaikan dengan cara permainan pemain gandingan beliau itu. Bergkamp dipetik berkata:
For me it was always a mater of adjusting to someone else’s game. With Nicolas Anelka it was easy because he was so quick. Just go behind the defender, I’ll give you the ball and you’re one-on-one with the goalkeeper.

Apabila didesak untuk memilih siapakah gandingan terbaik beliau, Bergkamp mengakui pilihan beliau adalah pemegang rekod penjaring terbanyak Arsenal, dengan 174 gol dalam 254 perlawanan. Beliau berkata:
Thierry Henry’s fantastic with all his skills. And Ian Wright was great. But if I had to pick one I would say Thierry because of the unbeaten season with him.

Bergkamp juga memilih Thierry Henry berbanding rakan senegara beliau, Marco van Basten dengan berkata:
Thierry’s skills were perfectly functional. There was something behind every movement; to get a strike, receive a pass. Marco Van Basten has a different skill. He was a great finisher and had some great touches as well. It’s difficult to decide. But I would say Thierry because I worked with him longer in training and we really had a partnership.

Bagi aku Bergkamp adalah seorang pemain yang sangat istimewa. Walaupun bermain pada posisi second striker, beliau juga bertindak sebagai playmaker untuk Arsenal. Bergkamp mempunyai penglihatan yang tajam dan bijak melakukan hantaran yang membuka ruang kepada pemain lain untuk lakukan serangan mahupun penyudahan. Selain itu beliau juga mempunyai kemahiran menggelecek dan teknikal yang tinggi serta penyudahan yang berkesan.

Laporan: sport.co.uk

Tagged:

0 comment(s):

Post a Comment