Friday, February 18, 2011

Ini cerita panas yang korang tak dapat kat mana-mana pun. Secara logiknya mana boleh pasukan terhebat dunia kalah macam tu sahaja. Lain lah kalau pasukan mantap seperti Man Utd atau Chelsea yang kalahkan. Tak syak lagi game ni dah kena jual. Ya, jangan tak percaya perlawanan ni sudah ditentukan awal-awal lagi oleh seorang bookie yang bernama Rohan Ricketts.

Ahli nujum yang dapat meramalkan keputusan bola sepak?
Ok, sudah tentu la apa yang aku tulis kat atas tu karut ya amat. Sengaja aku buat tajuk sensasi dipagi ini untuk mensensasikan cerita yang tak berapa nak sensasi. Apa yang aku nak ceritakan bukanlah pasal bookie yang menentukan perlawanan semalam tapi pasal Rohan Ricketts, bukan seorang bookie, meramalkan keputusan kejayaan Arsenal dengan tepat sekali. Siapa mamat ni dan apa kaitannya sampai kita nak kesah ramalan beliau?
1) Rohan Ricketts adalah bekas pemain remaja Arsenal.
2) Sebab aku sangap dan malas nak baca sumber berita lain.

Sedikit pengenalan mengenai Ricketts. Beliau memulakan karier bersama skuad remaja Arsenal pada tahun 2000 dan bermain di posisi sayap. Oleh kerana tidak mendapat peluang bermain, beliau berhijrah ke kelab jiran dan musuh tradisi, Tottenham Hotspur pada tahun 2002. Senang cerita Ricketts ni kurang berbakat dan setelah berhijrah ke merata tempat, beliau kini mewakili SV Wilhelmshaven, sebuah kelab liga bawahan di Jerman. Disamping bermain bola sepak, Ricketts menjadi penulis untuk majalah online, Sabotage Times.

Lebih kurang 16 jam sebelum perlawanan Arsenal menentang Barcelona berlansung, Ricketts telah menulis di Sabotage Times bahawa beliau meramalkan Arsenal akan memenangi perlawanan di Stadium Emirates kali ini. Ok, setakat ramalan siapa menang tu macam biasa sangat la kan. Tapi ramalan beliau bukan setakat siapa yang menang malah berapa keputusan jaringannya. Masih biasa lagi kan? Nak lagi gempak, Ricketts juga meramalkan siapa yang akan score untuk pasukan masing-masing.

Ricketts yang pernah meramalkan dengan tepat tiga perlawanan secara berturut-turut sebelum ini menulis:
I’ve got a bit of history predicting result. My followers on Twitter will confirm that I once predicted three results in a row and even correctly named Manchester United’s Obertan as a goal scorer in one of them. I’m not saying I’ve got a crystal ball but I’ll have another go: Arsenal will win 2-1 with goals from Van Persie and Arshavin. Villa will score Barcelona’s.

Serius mamat ni hebat. Mendiang Paul si sotong pun tak boleh lawan sebab beliau hanya dapat meneka siapa yang menang sahaja. Namun seperti biasa pada awalnya tiada siapa yang percayakan Ricketts. Dalam artikel yang ditulis, walaupun mengatakan Walcott akan memberi impak lebih dari Messi, beliau terlalu jujur dengan pandangan yang mendedahkan kelemahan bintang England itu dan Bendtner. Maka komen seawal empat pagi waktu Eropah rata-rata mempertikaikan artikel yang ditulis Ricketts. Maklumlah, orang tu main bola pun tak berapa nak hebat, siapa lah nak percaya kata-kata beliau.

Namun setelah perlawanan tamat kira-kira jam10 malam waktu Eropah, ruangan komen dibanjiri dengan komen pembaca-pembaca yang terkejut wtf dengan kehebatan Ricketts meramalkan keputusan dengan tepat. Tidak kurang juga ada yang mintak diramalkan nombor ekor. Lolz. Nampaknya Ricketts kini dah sampai status ahli nujum. Apa kata kita mintak pak nujum ni meramalkan keputusan perlawanan pusingan kedua di Nou Camp nanti. Sekurang-kurangnya tak perlulah aku bersengkang mata hanya untuk hati dilukai. Haha.


Reaksi anda:

3 comments:

  1. kalo pasal brookie 2 kdg2 wat ak ilang mood jer nk tgk game...tp xkesah r... lyn gak jer....hahahah...

    xpe...jnji menang.....hohohoho...
    stiap kali jpe barca ak dah setkan diri ak ni utk teme kekalahan/n kptsn y akan berlaku...sapa xcuak jpe barca after kt dah byk kali kt kalah dtgn dorg...tp hrapan dan keyakinan ak still harapkan arsenal dpt kalahkan team 2....

    ReplyDelete
  2. Aku nak join gak mintak ramalan tu, tengok replay je pas tu.

    ReplyDelete
  3. aku nk mintak ramalan ape next kejer aku & sape aku kawin nnt...

    ReplyDelete