Sunday, September 5, 2010

Telegraph.co.uk melaporkan bahawa Persatuan Bolasepak England (FA) telah mengesahkan bahawa mereka tidak akan mengenakan sebarang tindakan terhadap Arsene Wenger berkenaan aduan yang dibuat oleh Stoke City. Pengurus pasukan Stoke, Tony Pulis sebelum ini telah membuat aduan secara rasmi kerana tidak berpuas hati setelah merasakan mereka dituduh menggunakan taktik ragbi dalam perlawanan bolasepak.

Pengurus berhak suarakan keperihatianan terhadap sesuatu isu asalkan ianya tidak keterlaluan
Menurut peraturan FA, setiap pengurus pasukan dilarang bercakap mengenai pengadil yang bakal mengadili perlawanan tersebut sebelum perlawanan dilansungkan. Ini bagi mengelakkan tindakan pengadil tersebut tidak terpengaruh dari ulasan seseorang pengurus terhadap beliau. Dalam aduan kepada FA tersebut, Wenger dikatakan secara halus menujukan komen beliau terhadap Chris Foy yang mengadili perlawanan menentang Blackburn tempoh hari.

Kenyataan Wenger berbunyi:
It is more rugby on the goalkeepers than football. When you see the way Shawcross kicked Heurelho Gomes, how Robert Huth pushed Gomes in the goal, you cannot say that is football anymore.

Pihak FA telah meneliti kenyataan tersebut dan memutuskan bahawa tiada kes untuk dijawab oleh Arsene Wenger. Mereka percaya Wenger berhak menyuarakan keperihatinan beliau tentang cara pengadilan setiap perlawanan. Selain itu, pihak FA juga tidak menemui kenyataan Wenger pada sebarang masa yang menyebut nama Chris Foy secara umumnya.

Sementara itu, Mirror Football melaporkan Arsenal dan beberapa kelab Liga Perdana Inggeris sedang memerhati rapat penjaga gol muda Dynamo Kiev, Maxim Koval. Pemain berusia 17 tahun tersebut telah bermain pada perlawanan pusingan kelayakan Liga Juara-juara Eropah musim ini menentang Ajax dan dilihat bakal menjadi bintang pada masa akan datang.

Tagged: , ,

3 comments:

  1. dh betul la tu..byk lg benda yg FA nk fkr, aduhai, pulis2.. karenah ferguson pun FA dh bo lyn ni kan pula stakat remeh temeh cam ni,kena byk blajar lg drp pakcik fergie n pak cik mourinho, jgn cpt sgt nk melatah..

    ReplyDelete
  2. dia bajet dia polis, igt wenger takut kot.. hahaha

    ReplyDelete