Monday, November 29, 2010

Woo hoo.. Arsenal mengakhiri minggu malang setelah tewas back to back dengan kemenangan 4-2 di Villa Park. Jika dilihat keputusan atas kertas memang ianya nampak bergaya, namun kenyataannya perlawanan semalam memang sangat mendebarkan. Nak luruh jantung aku tengok Arsenal perform pada separuh masa kedua.

Arsenal memberi respon pantas setelah Villa merapatkan jurang gol
Seperti biasa Arsenal ni kalau bab menyerang dan mencari peluang untuk menjaringkan gol memang tak diragui kehebatannya. Dari mula perlawanan sampai la tamat separuh masa pertama memang kita mendominasi habis permainan, lansung tak bagi peluang untuk Villa. Hasilnya dua gol tercipta untuk Arsenal dan sepatutnya lebih dari tu kita score berdasarkan percubaan-percubaan yang dilakukan.

Jadi separuh masa pertama tamat dengan kedudukan selesa buat Arsenal. Akan tetapi peristiwa yang berlaku minggu lepas masih segar dalam ingatan dimana persembahan yang memberansangkan dan kita mendahului dengan dua gol. Sambil tunggu separuh masa kedua bermula, aku usyar-usyar sket kat twitter dan aku tertarik dengan tweet arseblog yang mengatakan team talk dalam bilik persalinan Arsenal hanya perlukan tiga patah perkataan -  ingat minggu lepas!.

Sebelum separuh masa kedua bermula aku terbaca ada pulak mamat kasi tweet dengan mengatakan team talk dalam bilik persalinan Villa pun akan sama jugak - ingat minggu lepas. Damn! Betol jugak tu. Mesti Houllier yakinkan pemain-pemain beliau bahawa Arsenal tak boleh mempertahankan gol pendahuluan jika diasak bertubi-tubi dan ianya menjadi apabila mereka berjaya merapatkan jurang gol melalui rembatan Ciaran Clark.

Namun begitu gol tersebut agak kontroversi kerana John Carew yang berada dalam kedudukan offside terpacak betul-betul depan Fabianski yang mana menghalang pandangan penjaga gol tersebut dari melihat arah rembatan Clark. Seperti yang kita dapat lihat pada gambar dibawah, Fabianski terpaksa mengintai dibelakang Carew untuk dapatkan pandangan lebih jelas namun sayangnya ia sudah terlambat dan beliau gagal menyelamatkan rembatan yang aku rasa boleh beliau selamatkan.

Pengadil sepatutnya membatalkan jaringan ini kerana Carew offside dan halang pandangan Fabianski
Memang tak dinafikan gol tersebut menaikkan semangat pemain-pemain Villa untuk mencari gol penyamaan dan keyakinan diri mereka bahawa mereka boleh lakukan seperti apa yang Spurs lakukan semakin bertambah. Fucking asshole punya pengadil. Walaupun mendahului Arsenal nampak struggle untuk teruskan kedudukan tersebut dan perasaan risau mulai hadir. Adakah pisang akan berbuah dua kali?

Selang empat minit kemudian Chamakh menjarakkan kembali kedudukan gol dan respon pantas sebeginilah yang tiada pada minggu lepas hingga menyebabkan kekalahan kita pada Spurs. Namun begitu, semangat Villa masih tebal dan meneruskan asakan untuk menjaringkan gol. Sekali lagi mereka berjaya merapatkan jurang gol menerusi pemain yang sama, Ciaran Clark. Terus cuak balik. Dalam cuak-cuak minit terakhir tu, Jack Wilshere berjaya confirm kan kemenangan Arsenal menerusi flying header beliau hasil bola lambungan Chamakh. Gol pertama beliau dalam perlawanan liga. Masa tamat dan jantung kembali berdegup normal.

Tiga mata penuh berjaya diperoli walaupun dengan ketiadaan ketua pasukan Cesc Fabregas adalah keputusan yang agak positif. Aku tertarik dengan apa yang diperkatakan oleh LadyArse iaitu adakah Arsenal mengalami Sindrom 'Henry'. Apakah itu Sindrom 'Henry'? Dalam beberapa musim terakhir Henry bersama Arsenal, beliau telah menjadi seorang yang sangat hebat dan berpengaruh dalam pasukan sehinggakan rakan-rakan sepasukan lain tenggelam dalam bayang-bayang beliau. Ini menyebabkan setiap pemain akan sentiasa menghantar bola kepada Henry dan beberapa pemain lain gagal untuk menyerlah.

Situasi yang hampir sama mungkin sedang berlaku kini dimana setiap pemain sangat berkecenderungan untuk memberi bola kepada Fabregas walaupun beliau masih belum cukup cergas ataupun out of form untuk menghasilkan sesuatu. Pada perlawanan semalam, segalanya tidak tertumpu pada Fabregas dan hasilnya kita dapat lihat Arshavin banyak melibatkan diri dalam setiap serangan, begitu juga dengan Rosicky yang banyak memberikan inspirasi sebagai seorang ketua pasukan dan Nasri meneruskan kecermelangan beliau.

Selain itu taktik yang diguna pakai oleh Wenger agak menarik dimana ketiga-tiga attacking midfielder kita saling bertukar posisi dan ini mengelirukan pihak lawan serta gaya permainan kita tidak mudah untuk diagak. Aku perasan yang Arshavin ada ketika berada ditengah dan Rosicky disayap kiri. Kehadiran beliau disitu dapat memberi cover kepada Clichy kerana kita semua tahu Arshavin agak kurang untuk turun bertahan.

Walaupun begitu aku tak kata yang kita tak perlukan lagi khidmat Fabregas. Kita memang perlukan pemain yang berkualiti seperti beliau cuma attitude dan mindset pemain-pemain lain perlu diperbetulkan supaya tidak terlalu mengharapkan Fabregas untuk melakukan sesuatu. Sekurang-kurangnya kalau tiga mamat ni diberi kepercayaan oleh pemain untuk lakukan perkara yang sama sudah pastinya pasukan kita ni akan lebih mantap dan tekanan Fabregas sebagai sebagai kapten dan playmaker juga akan berkurangan lantas menjadikan beliau pemain yang lebih hebat dari sedia kala. 

Video Highlights

*Update - FA Cup pusingan ketiga Arsenal vs Leeds.

Tagged: , , ,

3 comments:

  1. yeahhh..
    menang..

    "No [it was not rehearsed]. I just noticed that my teammate was standing lonely in the corner obviously bored. I decided to cheer him up."
    komen arshavin mase gol nasri..
    terbaek la arshavin!
    heheh

    ReplyDelete
  2. arshavin mmg cool abis.. score satu, assist satu.. lg satu through pass dia set nasri one on one cuma try dia miss sket je.. kalau x first half dh 3-0

    ReplyDelete
  3. never forget incident masa lawan spurs haritue, then last game pun hampir sama kesudahan, nasib baik team focus.,

    ReplyDelete