Tuesday, December 28, 2010

Tak sia-sialah aku dan ramai lagi penyokong Arsenal berjaga awal pagi untuk menyaksikan perlawanan yang pastinya mengukur keupayaan The Gunners musim ini. Perlawanan ini dilihat sangat penting untuk Arsenal yang sudah tewas sebanyak lima kali dalam perlawanan liga kerana berdasarkan apa yang diperkatakan, sesebuah pasukan sukar untuk menjadi juara jika sudah tewas enam kali sebelum tahun baru bermula.

Selain itu, anak-anak buah Arsene Wenger ini juga sangat bersemangat untuk menamatkan badi apabila menentang pasukan-pasukan besar yang lain. Isu ini dikenal pasti oleh ketua pasukan, Cesc Fabregas sendiri apabila mengakui Arsenal terlalu risau akan kalah dalam perlawanan besar hingga menghilangkan konsentrasi lantas menjejaskan permainan sendiri. Ini benar-benar menguji ketahanan mental dan keyakinan pemain Arsenal yang banyak dipersoalkan sebelum ini.

Bagi Chelsea pula, mereka sedang mencari semula rentak kemenangan dan keyakinan dalam permainan mereka. Kali terakhir mengecapi kemenangan adalah pada 10 November lepas. Dengan kembalinya ketua pasukan John Terry dan Frank Lampard, Chelsea dijangka akan bangkit semula. Selain itu Didier Drogba turut dijangka melakukan rutin beliau untuk menjaringkan gol ketika menentang Arsenal.

Walcott semakin matang musim ini apabila sudah menjaringkan 5 gol dalam 10 perlawanan liga
Arsene Wenger melakukan sedikit pertukaran dengan menurunkan Robin van Persie dan Theo Walcott sementara Marouane Chamakh dan Andrey Arshavin direhatkan. Kehadiran Walcott bermakna Nasri diletakan dibahagian sayap kiri dan ini menampakkan keinginan Wenger untuk melancarkan serangan dari awal lagi kerana kebiasaannya Walcott hanya diturunkan pada separuh masa kedua untuk memanipulasi pertahanan lawan yang sudah keletihan.

Sebaik permainan dimulakan lagi Arsenal telah mempamerkan keinginan untuk menang dengan menggunakan taktik mengasak tanpa memberi ruang untuk pemain Chelsea mengatur rentak permainan. Setiap pemain memainkan peranan masing-masing untuk lakukan pressing - close down terhadap pemain Chelsea. Dengan tahap disiplin yang tinggi, taktik ini berjalan lancar dan Arsenal mendominasi hampir keseluruhan perlawanan ini dimana kita juga dapat lihat Lukasz Fabianski jarang sekali melakukan saves yang kritikal.

Pujian harus diberikan kepada barisan pertahahanan yang diterajui oleh Johan Djourou dimana mereka dengan berhempas pulas mengunci jentera serangan Chelsea terutama sekali dari Didier Drogba yang mempunyai rekod cemerlang menentang Arsenal. Begitu juga kepada ketua pasukan, Cesc Fabregas yang membuktikan kenapa beliau sangat penting buat Arsenal dengan jaringan dan assist yang dilakukan. Tidak lupa kepada Alex Song yang nampak mantap dibahagian belakang dan nampak hidup ketika membantu dalam menyerang.

Secara keseluruhannya, kemenangan pagi tadi sangat bermakna buat kita, bukan sahaja ianya mengembalikan keyakinan pemain-pemain Arsenal, malah mungkin sebagai turning point untuk sesuatu lebih hebat dari itu. Tiada alasan juga buat Chelsea kalah melainkan menerima kenyataan yang mereka sendiri yang bermain dengan teruk. Ironinya kita dapat lihat kesilapan yang biasanya dilakukan oleh pertahanan Arsenal yang kurang berpengalaman, dilakukan pula oleh pertahanan Chelsea yang berpengalaman luas.

Fakta dan statistik dari OptaJoe:
  • Kemenangan ini adalah kali pertama buat Arsenal apabila Drogba bermain.
  • Arsenal berjaya mengekang serangan Chelsea dengan baik dimana hanya satu shot on target berjaya dilakukan oleh mereka. Kali terakhir Chelsea hanya berjaya membuat satu sahaja shot on target adalah pada Januari 2009 ketika menentang Man Utd.
  • Alex Song telah menjaringkan 4 gol dalam 6 shot on target beliau musim ini.
  • Fabregas telah menjaringkan 32 gol dalam perlawanan liga dan sehingga kini Arsenal masih belum kalah dalam perlawanan liga apabila beliau jaringkan gol.

Video Highlights

Tagged: , , ,

2 comments:

  1. terbaekkk!!
    tak sia2 aku korbankan tido aku tgk match ni...
    kagum tgk plaza tol juru..
    doggyba ilang ditelan plaza tol juru....

    ReplyDelete
  2. banyak player yang dah tunjukkan kematangan masing2.. harap2 cara permainan yg mcm ni dapat diterap pada setiap perlawanan. tak kira lah masa lawan sapa pun. baru lah bleh jadi champion.

    ReplyDelete