Saturday, December 18, 2010

Pusingan kedua Liga Juara-juara Eropah: FC Barcelona vs Arsenal FC
Sekali lagi Arsenal dijadualkan bertemu Barcelona musim ini. Begitu juga buat Real Madrid yang dah banyak kali terkandas dengan Lyon, pastinya ini bagaikan sumpahan buat mereka. Namun begitu, buat apa kita kesah dengan pasukan yang dah berbelanja sakan tapi masih tak boleh lepas ngan Lyon lagi dalam Liga juara-juara Eropah. Persoalan yang pastinya hangat diperkatakan buat masa ini adalah samada Arsenal mampu untuk menghadapi kemaraan Barcelona yang semakin mantap dengan kehadiran David Villa musim ini.

Pasti ramai penyokong Arsenal yang mengeluh dengan keputusan undian ini. Mana tidaknya, dengan pasukan yang baru saja mempamerkan aksi buruk menentang United Isnin lalu dijadualkannbertemu pula dengan pendahulu La Liga yang sentiasa mempamerkan persembahan yang konsisten. Malah tidak lupa juga dengan keupayaan mereka membenam Galacticos 5-0 ditempat sendiri.

Menurut Arsene Wenger yang sudah menjangkakan sejak awal lagi pertemuan ini, perlawanan menentang Barcelona adalah sangat sukar namun ianya tidaklah mustahil untuk Arsenal menewaskan pasukan yang terhebat dimuka bumi buat masa ini tersebut. Beliau juga yakin Barca juga tidak mahu bertemu Arsenal kerana mereka bakal mendapat tentangan yang sangat hebat dari kita.

Tapi itu hanyalah kata-kata Wenger untuk memberi semangat kepada anak-anak buah beliau serta menyedapkan hati penyokong, namun realitinya kita semua sudah tahu apa yang bakal kita dapat saksikan nanti. Sama seperti ketika menentang United tempoh hari, ramai yang cakap berkobar-kobar tapi hasilnya tetap mengecewakan. Walaupun begitu aku tak nafikan ianya tidak mustahil untuk ketepikan Barcelona tapi andai persembahan yang tak jauh beza dari sekarang yang dipamerkan nanti, kejaiban sangat lah diperlukan.

Pada pendapat aku tak kesah lah kalau kita jumpa siapapun. Untuk menjadi yang terbaik, kita mesti mengalahkan yang terbaik. Kalau berjaya menandingi Barcelona, barulah aku yakin sepenuhnya dengan kemampuan Arsenal untuk menjadi juara. Tiada guna jika kita layak pusingan kedua dengan laluan mudah namun tewas pada pusingan seterusnya. Sekurang-kurangnya kalau tewas dengan Barca, kita dah boleh tumpukan untuk kejohanan yang lain pula.

Tagged:

4 comments:

  1. be realistik,susah arsenal nak menang vs bangsatlona..
    tapi papepun,support tetap support..
    come on barcale..
    oppsss..
    hahahah..
    come on arsenal!!11!!!!

    ReplyDelete
  2. nak wat camne bro.. sokong je lah.. takkan nak give up plak.. haha

    ReplyDelete
  3. kalah menang!
    Gunner 43ver!
    Sieg Heil!

    ReplyDelete
  4. Aduuuuhhhhh...........tepuk dahi cam ni...susah diterima bile jumpe bersucklona lagi....

    ReplyDelete