Monday, October 18, 2010

Arsene Wenger dah putus asa tapi jangan salah sangka, bukan tak boleh menang piala tapi ianya berkenaan kritikan sesetengah pihak terhadap beliau. Seperti semua orang tahu, Wenger sebelum ini dengan lantang bersuara mengenai terjahan bola dan kekasaran dipadang maka apabila Wilshere pula yang melakukannya, banyak pihak dengan senang hati membidas beliau.

Sehari sebelum kejadian, Wenger telah menyatakan bahawa beliau sudah katakan apa yang perlu mengenai terjahan dan tidak mahu lagi meneruskan perdebatan isu ini. Apa yang diharapkan oleh Wenger kini adalah supaya setiap pemain yang melakukan kekasaran mestilah diberi pengajaran dengan hukuman yang setimpal. Jika pemain tersebut terlepas ketika perlawanan berlansung, bukti video haruslah diguna pakai secara konsisten.

Wilshere terlalu bersemangat sehingga mengasari pemain lawan tanpa sengaja
Setelah perlawanan semalam, antara salah seorang yang membidas Wenger adalah penulis TEAMtalk.com iaitu Mark Holmes dengan menulis artikel bahawa sekarang adalah masa yang sesuai untuk mengubah sikap beliau. Ubah sikap kepala hangguk dia lah. Sesungguhnya seruan Wenger tu bukan sahaja demi kebaikan Arsenal tetapi untuk pemain kelab lain jugak.

Holmes menerangkan bahawa apa yang terjadi kepada Wilshere adalah bukti dimana kekasaran tidak disengajakan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Memang benar ianya boleh berlaku kepada sesiapa dan bila ianya terjadi pemain tersebut haruslah memperbaiki diri dan cuba elakkan dari benda sama berulang. Tapi kalau orang yang sama tetap lakukan kekasaran seperti Shawcross, pasti ada sesuatu yang tidak kena.

Oleh kerana rasa terpanggil untuk memberi komen maka aku pun cuba argue dengan Holmes:


Tidak tepat jika Holmes katakan Shawcross dan Henry tidak mempunyai sejarah melakukan kekasaran. Ini kerana pada Oktober 2007 Shawcross telah terlibat dalam menyebabkan kecederaan serius pada Francis Jeffers dan dua musim lepas pada Adebayor. Sementara itu Henry dilihat sengaja memijak kaki Walcott seperti dalam video dibawah.


Aku kemudian argue lagi dengan Holmes:


Ahirnya aku pun malas lagi nak sambung. Bak kata Wenger, kita memang takleh menang kalau nak lawan cakap ngan diorang ni.

Wenger bagaimanapun tetap mempertahankan Wilshere dengan mengatakan situasi tersebut tidak sama dengan apa yang beliau tegaskan sebelum ini. Ianya tidak disengajakan dan ianya adalah yang pertama untuk bintang muda England itu. Apabila terlepas kawalan bola, beliau hanya ingin mendapatkan balik bola tersebut namun malangnya terjahan beliau salah timing.

Seperti yang diakui pemain itu sendiri, Wenger juga yakin Wilshere akan belajar dari kesilapan dan akan cuba mengelak dari melakukan perkara yang sama. Pada umur 18 tahun, Fabregas juga pernah mempunyai reaksi seperti itu. Namun sikap ini tidak sama seperti Shawcross, Paul Robinson dan lain-lain yang bukan sahaja dengan megah mengatakan tidak akan mengubah cara permainan kasar mereka malah akan terus mengekalkan cara permainan berbahaya tersebut.

Apabila memberi respon pada kritikan terhadap beliau, Wenger sudah pasrah bila ada pihak yang sentiasa mengatakan Arsenal salah tidak kiralah bagaimana pendekatan beliau terhadap bolasepak. Menurut Wenger lagi, beliau boleh mempengaruhi setiap pemain dengan visi beliau terhadap sesuatu perlawanan tetapi beliau tidak dapat mempengaruhi apa orang kata terhadap Arsenal. Kalau Arsenal nak memberi respon setiap kali penilaian orang, pasukan ini akan hilang arah.

Reaksi anda:

Tagged: ,

5 comments:

  1. aku tak bleh nk bace sgt..
    bace sekali imbas jer..
    kejer tgh banyak la plak...
    hehehe..
    kat umah aku akan menghayati artikel ko ni....

    ReplyDelete
  2. tu lah pasal.. malas dah aku nak argue.. bias giler

    ReplyDelete
  3. nice article dude..
    mmg cilaka media2 ni..
    mcm ade pakatan utk kondem wenger & arsenal...
    nk backup players yg terang2 mmg lakukan terjahan kasar lagi keras tu watpe...
    cibaigeng...

    ReplyDelete
  4. thanks bro!!
    biasa la media Inggeris bias sbb manager foreign dan team pn kurang player English

    ReplyDelete